برگزاری بخش پژوهش چهارمین دوره «جایزه فیروزه»

به گزارش خبرگزاری مهر، علی فریدونی، دبیر اجرایی چهارمین دوره جایزه فیروزه، از آغاز به کار دبیرخانه مشترک این رویداد با همکاری جشنواره ملی حرف حساب و شروع فراخوان دریافت آثار بخش پژوهش خبر داد.

دبیر شورای سیاست‌گذاری جشنواره، محورهای اصلی بخش پژوهش این جایزه را تأکید بر اقتصاد فرهنگ و صنایع فرهنگی در ایران و جهان، کسب‌وکارهای نوپا و کارآفرینی فرهنگی، جایگاه و نقش دانشگاه در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و فرهنگ‌محور، نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در توسعه صنایع خلاق فرهنگی و نقش فناوری‌های فرهنگی نرم و هویت‌ساز در توسعه پایدار ملی عنوان کرد که توسط شورای سیاست‌گذاری جشنواره تبیین و اطلاع‌رسانی شده است.

شورای سیاست‌گذاری این جشنواره ترکیبی ۱۰ نفره از مسئولین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،‌ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تشکیل شده است.

فریدونی اضافه می‌کند: این جایزه در سه مرحله دانشگاهی، نمایشگاهی و مهارتی ـ رقابتی با تأکید بر پژوهش‌ها و صنایع فرهنگی، تقویت گفتمان اقتصاد و کارآفرینی فرهنگی و توسعه صنعت فرهنگی در کشور برگزار می‌شود. مرحله دانشگاهی این جایزه در دانشگاه‌های سطح یک کشور هم‌زمان با رویداد هفته پژوهش دانشگاه‌ها در دانشگاه هنر با موضوع «پژوهش، فناوری و سرمایه ملی»، دانشگاه الزهرا با محور «پژوهش، فناوری، دانشگاه و نهادهای فرهنگی»، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران با مأموریت «پژوهش، فناوری، مهارت و کارآفرینی» و دانشگاه تربیت مدرس با عنوان «پژوهش، فناوری، اقتصاد مقاومتی» به شناسایی آثار دانشگاهی می‌پردازد.

به گفته او، قالب دریافت آثار جشنواره به صورت ایده‌های نوآورانه و دستاوردهای علمی ـ پژوهشی و نیز محتواهای صنایع خلاق فرهنگی از جمله محصولات هنری، آثار چندرسانه‌ای شنیداری ـ تصویری، وبگاه، اپلیکیشن، شبکه‌های مجازی، بازی‌های رایانه‌ای و … است.

همچنین، در حاشیه جشنواره و هم‌زمان با دریافت آثار ارسالی، کارگاه‌ها و دوره‌های توانمندسازی و مهارت افزایی ویژه شرکت‌کنندگان در بخش رقابتی ـ مهارتی پیش‌بینی‌شده است که به صورت متمرکز و دانشگاهی برگزار می‌شود. این بخش، مهارت‌های فن بیان، اصول کار گروهی و تصویرسازی نقشه راه پژوهش و محصولات فرهنگی را در بر می‌گیرد که به تولید محصولات نهایی ارائه‌شده در رویداد اصلی کمک خواهد کرد.

با توجه به رسالت جایزه در توجه به جنبه مردمی‌سازی کالای ایرانی، اولین دوره غرفه پژوهش‌های فرهنگی کشور نیز به نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری کشور که در هفته اول دی‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، راه خواهد یافت که به معرفی محصولات و خدمات صنعت فرهنگی و نمایش کالاها و تولیدات فرهنگی ایرانی اختصاص دارد. همچنین، نشست خبری ویژه جایزه فیروزه با حضور اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره و خبرگزاری‌های رسمی کشور با پوشش خبری گسترده در فضای مجازی و تلویزیونی در این نمایشگاه برگزار خواهد شد.

رویداد نهایی جایزه فیروزه در دو بخش نمایشگاهی و رقابتی، در محل نمایشگاه‌های بوستان گفتگو به مدت یک هفته از دهم تا پانزدهم دی‌ماه برگزار خواهد شد. در این بخش رقابتی سه‌روزه، در روز اول به صورت کار گروهی به دغدغه‌های فرهنگی کشور و تدوین نقشه راه موضوعی پرداخته می‌شود. در روز دوم، آثار دریافتی برگزیده از دانشگاه‌های کشور، ایده‌های برگزیده و آثار نهایی در حضور مقامات، داوران مردمی، اعضای هیئت داوری دانشگاهی و سرمایه‌گذاران ارائه خواهد شد. وجوه کاربردی، شم رؤیاپردازانه، جنبه‌های نوآورانه، راهکارهای حمایتی از کالای ایرانی، برنامه توسعه کسب‌وکار فرهنگی و رویکرد مردمی در ارائه‌ها از شاخص‌های اصلی در شیوه ارزیابی هیئت‌داوران این جشنواره است.

در پایان، آیین اختتامیه جایزه فیروزه در حضور مقامات و متولیان حوزه فرهنگی کشور و با تقدیر از برگزیدگان جشنواره در بخش کالایی و پژوهش در روز انتهایی به کار خود پایان خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید