سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۰۳

معرفی شغل قالیبافی از هنرهای دستی کرمانشاه

تقریبا در همه ی منازل ایرانی ها قالی و یا فرش وجود دارد. قالی از دیرباز مورد استفادۀ مردم بوده است. و هنوزه هرکسی که قصد خرید جهیزیه دارد برای منزل خویش قالی تهیه می کند. بیشتر قالی ها در کارخانۀ فرش تولید می شوند. اما در زمان های قدیم و زمانی که تحول بشری توسعه نیافته بود، بسیاری از بانوان و مردان ایرانی به هنر قالیبافی مشغول بودند و از این کار برای گذران زندگی خویش کسب درآمد می کردند. در این مقاله می خواهیم به معرفی شغل قالیباف بپردازیم.
معرفی شغل قالیباف

 این شغل نیاز به محدودیت مکانی و جا به جایی خاصی ندارد. شما میتوانید در منزل خود فعالیت کنید و به کسب درآمد بپردازید. برای اینکه در این شغل موفق شوید باید توان جسمانی بالایی برای مدت ها نشستن را داشته باشید و سرعت انگشتان تان نیز باید قوی باشد. در این حرفه سرعت عمل حرف اول را میزند و یکی از وظایف مربوط به شغل قالیباف داشتن سرعت عمل بالاست. بافتن قالی به صورت گروهی و یا انفرادی انجام می شود. که در 99 درصد گروهی است. قالی بنا به فرهنگ اجتماعی هر منطقه، دارای انواع مختلفی میباشد. و هر شهر صنایع دستی مخصوص به خود را دارا میباشد. در برخی مناطق جاجیم بافی و در برخی دیگر گلیم و حصیر بافی مورد توجه مردم می باشد. در فرش بافی، اصفهان و تبریز دارای بیشینه ای قدیمی می باشند.
استخدام کارکنان هنری و رسانه


استخدام کارکنان هنری و رسانه

ممکن است ندانید که با داشتن هشت میلیون تومان سرمایۀ اولیه، می توانید کار پر برکت قالی بافی را در خانه شروع کنید و به ایفای وظایف شغل قالیباف بپردازید. جالب اینجاست حتی اگر این مبلغ را  نداشته باشید پس از گذراندن سه ماه آموزش رایگان قالیبافی در مراکز فنی حرفه ای در سراسر کشور می توانید این مبلغ مورد نیاز را از وزارت صنعت و معدن بصورت تسهیلات وام دریافت کنید و اقساط آن را پس از شروع به کار به طور ماهیانه پرداخت کنید. در ضمن کلیه مواد اولیه مورد نیاز برای آموزش شما در طول این دوره نیز رایگان می باشد. پس از این مراحل میتوانید یک دار قالی شش متری را دست بگیرید و شروع کنید. اگر بخواهید بصورت شغل به این حرفه نگاه کنید این دار قالی شش متری را می توانید طی مدت زمان 9 ماه به اتمام برسانید. بسته به آنکه این دار قالی 6 متری را سفارش گرفته باشید یا خودتان شروع کرده باشید به طور میانگین این دار قالی 8 میلیون هزینه برای شما در بر داشته است و در پایان کار آن را از  شما حداقل 32 میلیون تومان میخرند. در معرفی شغل قالیباف، پس از طی این مراحل که میتوان این کار را در منزل انجام داد و نیاز به هیچ تکنولوژی خاص و یا کارگاه خاصی نیست، اکنون با کمی سرمایه می توانید یک کارگاه قالی بافی راه اندازی کنید و برای دیگران نیز کار آفرینی کنید و با مدیریت آسان سود بیشتری نیز نصیب تان گردد. در واقع باز پرداخت وام اولیه، سالانه 2 میلیون تومان میباشد، پس شما می توانید باقیمانده 30 میلیون تومان را سرمایه گذاری کنید و یک مکان پنجاه متری تهیه کنید، تقریبا سه نفر را به کار مشغول کنید تا در کار بافت سه دستگاه 6 متری شما را یاری کنند؛ و برای آنها کسب درآمد ایجاد کنید.

فرشبافی
وظایف شغل  قالیباف

1.  بایستی توانایی رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در کارگاه و پیشگیری از حوادث را داشته باشد.

2. آشنایی با ایمنی و بهداشت محیط کارگاه، نور، رطوبت، تهویه مطبوع کفپوش مناسب و موارد دیگر

3. آشنایی با ایمنی و بهداشت در استفاده از ابزار و مواد اولیۀ بافت فرش را داشته باشد.

4. آشنایی با ایمنی و بهداشت  هنر قالی بافی

5. طرز نشستن روی نیمکت جهت پیشگیری از بیماریها

6. استفاده از ماسک دهان و رو پوش مخصوص کار مناسب

7. آشنایی با ایمنی و بهداشت و مراقبت از فرش در برابر نور و رطوبت و حشرات موذی و عوامل دیگر

8. شناسایی اصول شناخت دستگاه قالی بافی

9. توانایی شناخت انواع نقشه ی قالی

10. آشنایی با انواع نقشه های متداول در شغل قالیباف

11. آشنایی با انواع نقشه از نظر اجزا، نقشه های سراسری، نقشه های واگیره

12. شناسایی اصول شناخت انواع نقشه ی قالی

13. توانایی انجام چله کشی

14. آشنایی با آماده سازی دار

15. آشنایی با دار مناسب

16. آشنایی با مفهوم سیه بندی

17. شناسایی اصول سیه بندی

18. آشنایی با روش تشخیص مواد (پشم، پنبه، ابریشم) طبیعی از مصنوعی

19. شناسایی اصول تشخیص مواد طبیعی از مصنوعی

20. آشنایی با انواع رنگ های مصرفی برای مواد اولیه، رنگ های طبیعی و رنگ های شیمیایی (مصنوعی)

21. شناسایی اصول تشخیص و انتخاب مواد اولیه متناسب با رج شمار فرش

22. توانایی تشخیص انواع فرش از یکدیگر

23. آشنایی با اصطلاحات و مفاهیم رایج در فرش بافی

24. واحد اندازه گیری (ذرع، چارک، گره ذرعی)، رج و رج شمار

25. اجزا و بخش های مختلف یک فرش را بایستی بشناسد

26. توانایی شناخت تاریخچه ی فرش

27. آشنایی با تاریخچه فرش ،قبل از اسلام ، بعد از اسلام

28. شناسایی اصول شناخت تاریخچه فرش در شغل قالیباف

29. توانایی تشخیص و انتخاب مواد اولیه مصرفی برای بافت فرش

30. آشنایی با مواد اولیه  مصرفی ،الیاف مصنوعی ،پشم ،پنبه، ابریشم

31. آشنایی با خصوصیات فیزیکی پشم

32. آشنایی با انواع پشم و کاربرد آنها، زنده و مرده، گرده شور و ناشو، سفید و الوان

فرش بافی
ابزار و وسایل مورد نیاز برای شغل قالیباف

1. کتاب های آموزشی

2. تصاویر مورد نیاز برای آشنایی با این کار

3. الیاف طبیعی (شامل پشم، پنبه، ابریشم)

4. الیاف مصنوعی

5. رنگ های طبیعی

6. رنگ های شیمیایی

7. ترازوی دقیق جهت وزن

8. عکس هایی از مواد اولیه

9. جدول تناسب مواد اولیه با رجشمار

10. تصویر نقشه های متداول قالی که در روی کاغذ چاپ شده است.

11. نقشه ی قالی

12. دار مناسب جهت بافت فرش

13. نخ مناسب جهت عملیات چله کشی

14.  متر مربوط به شغل قالیباف

15. رو پوش مخصوص کار

16. ماسک دهان

17. کپسول آتش نشانی

18. جعبه کمک های اولیه

19. تصاویر آموزشی ایمنی و بهداشت

البته برخی از این وسایل مختص کارگاه ها می باشد. اگر در خانه مشغول به کار هستید، لازم نیست که به طور مثال رو پوش کار داشته باشید.

ابزار و وسایل مورد نیاز برای شغل قالیباف
توضیح وسایل مورد استفاده در بافت فرش

این که برای بافت فرش به چه ابزار و لوازمی نیاز داریم عاملی بسیار مهم می باشد. دار قالی، دفه، شانه، کاردک، قیچی، چله، کوجی، سک و سیخ پود کشی از لوازم مورد نیاز برای بافت قالی می باشد. ابتدای توضیحات مان از معرفی شغل قالیباف از دار قالی شروع می کنیم. فرش معمولا روی یک چار چوبی به نام دار قالی بافته می شود و اندازۀ دار قالی بستگی به متراژ فرش دارد و به همان نسبت بزرگ و کوچک است. معمولا دار های فرش به دو صورت افقی و عمودی ساخته می شوند. معمولا عمل بافت فرش در دارهای عمودی انجام می شود، اما برخی مناطق مانند بندر ترکمن که هنرمندان ماهری در امر قالی دارد، به بافت فرش روی دارهای افقی قالی می پردازند و سبک کار آن ها روی دار های افقی است. در گذشته دارهای قالی چوبی مرسوم بود و به وسیله چند تیر در گوشه ها، این دار به هم متصل می شد. اما امروزه دار های فلزی جای این دار ها را گرفته اند  با پیچ و مهره به یکدیگر متصل هستند. همه ی دارهای قالی باید زاویه ی نود درجه داشته باشند و در غیر این صورت بافت فرش بصورت کج پیش می رود و به قول معروف بار کج به مقصد نمی رسد و این نشان دهندۀ این است که وظایف شغل قالیباف به خوبی انجام نشده است و این فرش را کسی خریداری نمی کند. دارهای عمودی فضای بسیار زیادی را اشغال نمی کنند و در گوشه ای از اتاق هم می توانند قرار بگیرند، اما دارهای افقی فضای زیادی را اشغال می کنند. البته افرادی که روی دارهای افقی کار می کنند زودتر از قالی بافانی که از دار عمودی استفاده می کنند، دچار مشکل کمر و چشم می شوند. به این دلیل که نحوه نشستن و همچنین بافت آنها استاندارد نیست و به ستون فقرات و مهره های کمر و عضلات پشت فشار وارد می کند.  معمولا افرادی که بافت قالی را شغل خود می دانند اتاقی را برای این کار در نظر می گیرند تا رفت و آمد در فضای مربوطه کمتر صورت گیرد.

شرایط ارتقاء شغل قالیباف

در معرفی شغل قالیباف، شرایط ارتقاء شغل قالی بافی بر سرعت بالای دستان قالیباف، کیفیت فوق العاده  فرشی که بافته است و ابتکاراتی که در حین بافت فرش خلق می کند و نیز به پشتکار وی نسبت به کارش دارد، بستگی دارد. حقوق و درآمد یک قالی باف به کیفیت و سوابق کاری در بافت هایی دیگر و سرعت کار و تجربه ی او بستگی دارد. طبیعتا فردی که تازه کار است و فردی که سال ها به این حرفه مشغول است، درآمد متفاوتی دارند.
ویژگی های شخصیتی فرد قالیباف

در هنر و شغل قالیبافی شرایط بسیار خاص و ویژه می باشد. صبر وحوصله فراوان، چشمان بسیار سالم، دستان توانمند، دقت و سرعت در کار و توانایی زدن گره های محکم امری بسیار مهم تلقی می گردد. اگر بخواهیم فقط به وظایف شغل قالیباف بپردازیم پر اهمیت ترین ویژگی هایی که شخص قالیباف باید داشته باشد، همان هایی است که در موارد ذکر شد و البته نقشه خوانی قالی باف ها نیز در کیفیت کار سهیم است.
رشته ی طراحي فرش در شغل قالیباف

طراحي فرش رشته ای است که در مقطع کاردانی و کارشناسی دانشجو می گیرد. برای ورود به این رشته باید در کنکور سراسری رشته ی هنر شرکت کنید. و پس از قبولی در کنکور، رشته ی طراحی فراش را انتخاب کرده و می توانید در این رشته ادامه تحصیل دهید. در دانشگاه های دولتی و غیر انتفایی و آزاد و پیام نور این رشته هرساله دانشجو می گیرد. البته بدون کنکور هم می توانید در دانشگاه های غیر انتفایی تدریس کنید. البته تحصیل در این رشته از وظایف شغل قالیباف تلقی نمی گردد.  در این رشته، طراح فرش نقشه ی بافت را با توجه به نقشي که قرار است بر روي فرش توليد شده شکل گیرد، با استفاده از قدرت انتزاعی خویش طراحی می کند. اين طرح را با استفاده از نرم افزار های گرافیکی خاص، طراحی می کند. نقشه ی فرش طراحی شده، قابل چاپ بر روی کاغذ می باشد.
در معرفی شغل قالیباف میخواهیم به بیمه ی قالیبافی بپردازیم

    مراحل انجام درخواست بیمه ی قالیبافی بدین شرح می باشد. با دقت بخوانید:
    باید به اتحادیه ی فرش جهت عضویت مراجعه نمایید.
    گرفتن معرفی نامه از اتحادیه ی فرش به سازمان فنی حرفه ای استان،  به منظور اخذ گواهینامه های مربوطه و کارت مهارت فنی فرد متقاضی
    معرفی مجدد فرد متقاضی از فنی حرفه ای به اتحادیه فرش و تایید اخذ کارت مهارت فنی توسط فرد متقاضی
    معرفی فرد متقاضی طی نامه ای از سوی اتحادیه فرش با امضای مشترک رئیس اتحادیه  فرش و رئیس بازرگانی استان به سازمان تامین اجتماعی جهت بیمه شدن
    بررسی شریط لازم فرد از سوی تامین اجتماعی و هماهنگی جهت انجام معاینه  پزشکی و کمیسیون به منظور سنجش میزان سلامت فرد متقاضی که توسط پزشک معتمد تامین اجتماعی صورت می گیرد.
    انجام معاینه و تشکیل کمیسیون و ارائه ی پاسخ از سوی کمیسیون پزشکی تامین اجتماعی استان به شعبه به منظور عقد قرارداد و صدور فیش پرداخت.

در معرفی شغل قالیباف میخواهیم به بیمه ی قالیبافی بپردازیم
مدارک لازم برای ثبت نام بیمه ی قالیبافی

    اصل شناسنامه و کپی شناسنامه الزامی است.
    اصل کارت ملی و کپی کارت ملی الزامی است.
    کارت مهارت فنی که از فنی حرفه ای صادر گردیده است.
    تکمیل نمودن فرم درخواست در شغل قالیباف
    اگر فرد متقاضی بین 18 و 50 سال سنّ باشد بدون مازاد پرداخت بیمه می شود.
    اگر فرد متقاضی دارای 50 تا 55 سال سنّ باشد به ازای هر یک سال باید مازاد حق بیمه را پرداخت نماید.
    بالای 55 سال سنّ طبق قانون بیمه نمی شود.
    میزان حق بیمه قالی بافان 7 درصد بوده و20 درصد توسط دولت پرداخت می شود که این میزان در سال 93 حدود 44 هزار تومان بوده است برای سال جاری را باید از تامین اجتماعی سوال کنید.
    اگر قالی بافی بیمه بوده و سپس قطع کرده و مجددا می خواهد بیمه شود با داشتن شرایط سن و سابقه می تواند مجددا درخواست بیمه شدن کند.
    البته با گذر زمان روند بیمه شدن به واسطه پیشرفت در خدمات الکترونیکی آسان تر شده است.

نتیجه گیری پایانی

اگر روحیات درون گرا دارید و دنبال کاری بدون محدودیت زمانی و مکانی هستید می توانید شغل قالیباف را انتخاب کنید. در انتخاب شغل قالیباف دقت داشته باشید و مطمئن شوید این شغل مناسب شما بوده و می توانید برای سالیان دراز از آن کسب درآمد کرده و از انجام آن لذت ببرید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.